Tekst schrijven en redigeren

Zonder visie geen boodschap

We zijn zeer to-the-point als het gaat om tekst. Draai er nooit omheen, zeg het zoals het is. Als je kracht ligt in je assortiment, zeg dan gewoon dat ze bij jou altijd slagen. De moderne klant heeft geen zin meer in mooie, wollige reclameteksten. Die willen direct een bevestiging in hun zoekopdracht of behoefte, voor je het weet gaan ze een ‘deur verder’! Vertel nooit teveel, maar ook niet te weinig. Laat ze niet achter met vragen, geef ze een directe doorverwijzing of een zichtbare contactmogelijkheid. Heb je een Webshop?… Denk aan je ankerwaarde!

Tekstschrijver/Copywriter

Wil je een mooie tekst, een tekst met humor (een column), een functionele tekst of een commerciële reclametekst? Wil je een tekst die zorgt dat je gevonden wordt op Google, wil je een combinatie van weinig woorden die in je Google advertentie de juiste snaar raken of misschien een gepaste tekst bij een aparte kerstkaart … of zelfs een (t)rouwkaart? Onze creatieve tekstschrijver / copywriter is in al deze markten thuis. Creativiteit en empathie zitten namelijk niet in een bepaalde schrijfstijl gevangen, maar in de beleving van het moment.

Zit er verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Dat hangt er vanaf! Een tekstschrijver is wat strakker, waar een copywriter misschien een stukje vrijer is in zijn taalgebruik. Hij durft een zin te beginnen met ‘En’, ‘Want’ of ‘Maar’ als hem dat commercieel beter uitkomt, terwijl dat in de (oude) schoolregels minder gepast is. Maar ook een schrijver is tegenwoordig een stuk vrijer in zijn woordkeuze en -volgorde, zonder dat er direct een correctiesticker op geplakt moet worden.

Zijn er goede en slechte tekstschrijvers en copywriters?

Ja en nee! Als ze jou niet goed begrepen of aangevoeld hebben, kan een tekst nog zo ‘Nederlands correct’ en mooi zijn, het kan daarmee totaal de plank misslaan en is het dan een goede of slechte Tekstschrijver Copywriter? Als je tig keer (informeel taalgebruik, maar niet verkeerd) het woord ‘Tekstschrijver’ en ‘Copywriter’ gebruikt kan het zijn dat het gaat om een landingspagina voor Google, om beter gevonden te worden. Is dat dan goed of fout? Je zit het nu te lezen dus … oordeel zelf!

Elke Tekstschrijver/copywriter  heeft een eigen stijl van dingen weergeven, maar past zich ook gemakkelijk aan omdat elk communicatiemiddel om een specifieke woordkeuze vraagt.

  • Folder- en productteksten
  • Slogan en pay-off
  • Advertentieteksten
  • Website teksten
  • ‘Google vind’ teksten (SEO / passief)
  • ‘Google zoek’ teksten (SEA / actief)
  • Poster- en billboard teksten
  • Columns
  • (E-)Nieuwsbrief teksten
  • Domeinnamen