Tekstschrijver of copywriter

Tekstschrijver / Copywriter
Wil je een mooie tekst, een tekst met humor (een column), een functionele tekst of een commerciële reclametekst? Wil je een tekst die zorgt dat je gevonden wordt op Google, wil je een combinatie van weinig woorden die in je Google advertentie de juiste snaar raken of misschien een gepaste tekst bij een aparte kerstkaart … of zelfs een (t)rouwkaart? Een creatieve Tekstschrijver Copywriter (zoals die van Ardata reclame) waait met meerdere winden mee. Creativiteit en empathie zitten namelijk niet in een bepaalde schrijfstijl gevangen, maar in de beleving van het moment.

Tekstschrijver of copywriter?
Het is maar je waar je op zoekt. Zit er verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Dat hangt er maar helemaal vanaf! Een tekstschrijver is wat strakker, waar een copywriter misschien een stukje vrijer is in zijn taalgebruik. Hij durft een zin te beginnen met ‘En’, ‘Want’ of ‘Maar’ als hem dat commercieel beter uitkomt, terwijl dat in de (oude) schoolregels minder gepast is. Maar ook een schrijver (zie je wel!) is tegenwoordig een stuk vrijer in zijn woordkeuze en -volgorde, zonder dat er direct een correctiesticker op geplakt moet worden.

Zijn er goede en slechte tekstschrijvers en copywriters?
Ja en nee! Als ze jou niet goed begrepen of aangevoeld hebben, kan een tekst nog zo ‘Nederlands correct’ en mooi zijn, het kan daarmee totaal de plank misslaan en is het dan een goede of slechte Tekstschrijver Copywriter? Als je tig keer (informeel taalgebruik, maar niet verkeerd) het woord ‘Tekstschrijver’ en ‘Copywriter’ gebruikt kan het zijn dat het gaat om een landingspagina voor Google, om beter gevonden te worden. Is dat dan goed of fout? Je zit het nu te lezen dus … oordeel zelf!!

Een kameleon kan het toch ook?
Als een hagedis zich aan zijn omgeving kan aanpassen, waarom zou een Tekstschrijver Copywriter dat dan niet kunnen? Natuurlijk heeft iedere auteur wel een herkenbare stijl, maar het doel heiligt de middelen, alsook het taalgebruik. Want (nu doe ik het weer) elk communicatiemiddel vraagt om een specifieke woordkeuze, zoals voor:
–    Folder- en productteksten
–    Slogan en pay-off
–    Advertentieteksten
–    Website teksten
–    ‘Google vind’ teksten (SEO / passief)
–    ‘Google zoek’ teksten (SEA / actief)
–    Poster- en billboard teksten
–    Columns
–    (E-)Nieuwsbrief teksten
–    Domeinnamen